Розплавлену магму виявили вчені на Марсі

марс Міжнародна група вчених виявила ознаки сучасної вулканічної активності на Марсі. Під поверхнею планети, в районі розломів Cerberus Fossae, ймовірно, знаходиться потік розплавленої лави, який викликає марсотруси, зареєстровані сейсмометром, встановленим на космічному апараті InSight. Про це повідомляється у статті, опублікованій у журналі Nature Astronomy.

З 2018 року, коли місія НАСА InSight розгорнула сейсмометр SEIS, було зареєстровано понад 1300 маротрусів. Їхні епіцентри розташовувалися в регіоні Цербера, де знаходиться серія розломів, або грабенів, звана Cerberus Fossae (Бороди Цербера). Протягом першого року роботи зонда планетологи зафіксували низькочастотні сейсмічні хвилі, що свідчать про розширення розломів, що продовжується. Вважається, що осередки цих маротрусів розташовуються в нижній частині марсіанської кори або у верхній частині мантії, на глибині від 15 до 50 кілометрів.

Однак найбільш поширеним типом сейсмічної активності є високочастотні марсотруси, гіпоцентр яких знаходиться на відносно невеликій глибині. До 31 грудня 2021 року було зафіксовано 1150 подій, проте вченим не вдавалося пов’язати їх із конкретним районом Марса та пояснити їхнє походження.

У новій роботі вчені проаналізували як низькочастотні (LF), і високочастотні (HF) сейсмічні хвилі. Більшість низькочастотних подій були пов’язані з центральною борозна Cerberus Fossae. Що стосується HF-хвиль, то дослідники спочатку визначили для них відносні відстані до джерела, а потім вивчили їх розподіл, який відповідав всьому протягу району Борозд Цербера. Оцінка загальної сейсмічності показала, що центральна борозна є джерелом щонайменше 50 відсотків загальної сили поштовхів, які були зареєстровані SEIS.

Для LF-марсотрусів, джерело яких розташоване в районі Cerberus Fossae, характерна знижена частота в порівнянні з сейсмічними хвилями, що надходять з інших районів. Найбільш вірогідним поясненням цього є те, що під борознами знаходиться зона підвищеної температури, де породи нагріваються та розм’якшуються. У той же час вчені не знайшли в сейсмічних даних ознак вулканізму, через що структура, ймовірно, є сплячою чи неактивною. HF-землетруси виникають, швидше за все, через розриви у самій структурі центральної борозни над вулканічним розломом.

Навколо борозни також розташована темна ділянка Cerberus Mantling Unit (CMU), яка вважається ознакою нещодавньої вулканічної активності близько 53-210 тисяч років тому. Дослідники припускають, що землетруси можуть бути або останніми відлуннями цього процесу, або бути ознакою того, що магма рухається на схід, до наступного місця виверження.

Переглядів: 1243 | Додав: news | Теги: марс, магма | Рейтинг: 5.0/1