Ген, який відповідає за формування нейронів, виявили вчені

ген формування нейрони Дослідниками з Боннського університету (Німеччина) виявлено раніше невідомий ген, який контролює розвиток нейронів і одночасно захищає їх від загибелі (нейродегенерації). Цей ген було відкрито спочатку  в геномі плодової мушки, а згодом – його аналог в геномі людини. Отримані результати можуть послужити відправними точками для розробки нових активних компонентів препаратів для лікування нейродегенеративних захворювань.

Дослідницька група, очолювана професором Дитмаром Шмукером з Інституту LIMES при Боннському університеті, відкрила ген під назвою WNK, який, як виявилося, не тільки відповідає за правильне формування нейронів (а саме – відгалуження аксонів), але і захищає нервові клітини від загибелі.

Ключове відкриття було зроблено провідним автором дослідження доктором Дж. Азад Ізадіфар. Їй вдалося показати, що WNK необхідний для з’єднання нейронів під час розвитку нервової системи. Якщо ген відсутній, наприклад, через експериментально індуковану мутацію, аксони не будуть гілкуватися. Аксони представляють собою відростки нервової клітини, які передають електричні сигнали до інших нейронів. Зазвичай вони пов’язані з безліччю різних рецепторних клітин через синапси. «Без білка, синтезованого з WNK, функціональні аксональні гілки не будуть формуватись», – пояснила доктор Ізадіфар.

Крім того, при “виключенні” цього гена нейрони починали дегенерувати, що характерно при розвитку нейродегенеративних захворювань. Вчені пояснюють це тим, що WNK, напевне, є частиною регуляторної мережі, яка контролює як формування під час розвитку, так і дегенерацію нейронних зв’язків у дорослих тварин. Ген містить схему так званої кінази. Кіназа – це фермент, який «прикріплює» певні хімічні компоненти до інших білків і таким чином контролює їх активність. Кіназа WNK регулює і підтримує так званий NMNAT фактор, який захищає нейрони. У той же час він пригнічує як мінімум два інших білка, що мають назву Sarm і Axed.

Переглядів: 3013 | Додав: news | Теги: формування нейрони, ген | Рейтинг: 5.0/1