Існуванню сухопутної тварини Антарктиди загрожує глобальне потепління

Зміни клімату – серйозне випробування для безлічі тварин, і, як показують останні дослідження, вони можуть завдати шкоди навіть найбільш витривалим видам на нашій планеті. За десятки мільйонів років пристосувавшись щозими вмерзати в лід, тепер антарктичний безкрилий комар пізніше впадає в сплячку і йому варто більшої праці з неї вийти. Дослідження опубліковано в журналі Functional Ecology.

безкрилий комар-дзвінець Belgica antarctica

Безкрилий комар-дзвінець Belgica antarctica, що живе на Антарктичному півострові і прилеглих островах, — мабуть, найбільш витривала комаха у світі. Є всього два види тварин, які круглий рік мешкають на континентальній Антарктиді, і комар один з цих двох (другий вид — антарктичний непаразитичний кліщ). Будучи менше сантиметра від голови до кінчика черевця, ця крихітна істота живе на берегах дрібних водойм і в гніздах морських птахів, де його ненажерливі личинки харчуються рослинами і гниючою органікою.

Життєвий цикл Belgica antarctica триває всього близько року: дорослі комахи, які не здатні харчуватися, вмирають з приходом зими, так що під шаром снігу перезимовують тільки личинки і лялечки. Щоб кристали льоду не пошкодили зсередини їх тендітні тіла, комахи використовують хитру тактику: повільно висихають, після чого наступаючі морози сковують їх до наступної весни, дозволяючи зберегти запаси енергії для нового циклу.

Однак тепер вся ця монотонна, але вивірена до градуса Цельсія система може зникнути через антарктичні зими, які стають теплішими. Кожне десятиліття температура на Антарктичному півострові підвищується на пів градуса: в результаті комарі, що сховалися в заростях моху під снігом, пізніше впадають в сплячку, довше залишаються активними і втрачають більше енергії.

Щоб точно оцінити вплив глобального потепління на Belgica antarctica, дослідники зібрали кілька комах на антарктичному острові Анверс і переправили їх до лабораторії в США, де тварини провели зимову сплячку в контрольованих температурних умовах. Після цього комах розморозили і перевірили на внутрішні пошкодження і збережені запаси вуглеводів, жирів і білків в організмі.

Виявилося, навіть невелика різниця в температурному режимі серйозно впливала на виживаність личинок і лялечок: якщо після зимівлі при мінус п’яти градусах благополучно ожило близько половини комах, то тепліша «зима» в мінус один градус залишила в живих тільки третину тварин. Також розрізнялися збережені запаси енергії, які мають ключове значення для успішного розмноження: у «теплих» личинок, які витратили більше поживних речовин за зиму, було менше шансів залишити здорове потомство.

Якщо температура на планеті продовжить рости, експериментальні результати вчених можуть стати реальністю: в залежності від швидкості і величини зростання це ризикує обернутися як серйозною неприємністю, так і вирішальним ударом по популяції Belgica antarctica. Можливо, якщо клімат буде змінюватися більш плавно, комахи зможуть адаптуватися до умов, що змінилися — наприклад, компенсуючи зимові втрати запасами, що зуміють накопичити влітку.

Переглядів: 1288 | Додав: news | Теги: Антарктида, комар-дзвінець, безкрилий, Belgica antarctica, Глобальне, потепління | Рейтинг: 5.0/1